A PROJEKT-TEVÉKENYSÉGEK összefoglalása

            A pályára készülő, a szakorvosi, vagy a kötelező szakorvosi továbbképzési rendszerbe lépő orvosok esetében is egyaránt fontos a széleskörű technikai jártasság, amely csakis állandó gyakorlással alakítható és fejleszthető. A humán körülmények között végzett gyakorlati oktatásnak azonban nyilvánvaló jogi, etikai, anyagi és szervezési korlátai vannak; s ez a helyzet a jövőben sem fog megváltozni. Az adott keretek közt optimális, alternatív megoldást az emberi szituációval csaknem megegyező, élő és élettelen tárgyi környezetet biztosító "skills" gyakorlatok kínálhatnak. A gyakorlati oktatásra specializálódott szervezeti egységek Európa legtöbb orvoskarán megtalálhatók, és ilyen a Szegedi Tudományegyetem Sebészeti Műtéttani Intézetében (SMI) 2006 óta működő "Készségfejlesztési Központ" is, amely döntően a graduális képzésre, vagyis az orvostanhallgatók oktatására szerveződött. A célcsoport tekintetében eltérő, de közel azonos struktúrával és lehetőséggel bír a Temesvári Victor Babes Egyetem "Pius Brânzeu" Képzési Központja; itt a hangsúlyt mindeddig a posztgraduális, specializációs képzésekre tették. Tervezetünk lényegi, kiindulópontja egy határok feletti együttműködés a gyakorlati orvosképzés különösen perspektivikus területén, romániai partnerünk sikeres tükör projektjéhez csatlakozva. Meggyőződésünk szerint a két központ, és a látszólag eltérő, de számos közös jellegzetességet mutató oktatási rendszer erőit egyesítve rendkívül magas színtű, hatékony és példaértékű struktúrát működtethetünk. A több helyszínen zajló, azonos célú és irányultságú oktatói munka összekapcsolásához, az oktatók és hallgatók közötti együttműködés megvalósításához, az eredmények összesítéséhez és fenntartáshoz a legmodernebb kommunikációs eszközökön túl a virtuális valóságot hívjuk segítségül. Tevékenységünk lényegét így a "virtuális oktatási centrum" elnevezés írja le leginkább - ahol a kialakításra kerülő hálózat lehetővé teszi nagy értékű, csak egyik, vagy másik helyen elérhető egyedi oktatási eszközök, nagy humán erőforrás igényű, vagy jelentős szervezettséget igénylő tanfolyamok, továbbképző kurzusok összekapcsolását, a tananyagok nivellálását és integrált, célirányos alkalmazását. A rendszer a rendelkezésre álló erőforrások leghatékonyabb kihasználása mellett különösen alkalmas a magyar-román inter- és intra-regionális viszonyok katalizátorának szerepére. A szegedi SMI és a temesvári "Pius Brânzeu" Képzési Központ együttműködése és tananyag fejlesztése révén olyan oktatási-képzési szolgáltatási rendszer valósulhat meg (kiscsoportos hallgatói gyakorlatok, műtéti-orvostechnikai eljárások biztonságos gyakorlása, képesség-fejlesztő, minősítő, minőségbiztosító kurzusok), ami egyrészt biztosítja az információk állandó, kétoldalú elérhetőségét (adatbázisok, on-line szemináriumok, közösen szervezett szimpóziumok révén), másrészt folyamatosan építi a felek közti partneri viszonyt. Az egymást kiegészítő "skills" rendszerek komplementer működtetése kivételes lehetőséget kínál a régiók közti szellemi összeköttetés kialakítására, a már meglevő kapcsolati háló megerősítésére, és az ebből származó előnyök kétoldalú kiaknázására. A gyakorlat-centrikus, minőségi orvosképzés fejlesztése révén kéznyújtásnyi közelségbe kerülhet a két város felsőfokú oktatásának egy jelentős szegmense, az ehhez csatlakozó véleményformáló közösség és a jövőt szolgáló hallgatói aktivitás. Mindezek érdekében a projekt keretén belül kiaknázzuk az internet és a telemedicina lehetőségeit, hogy a partnerek és a velük kapcsolatban álló felhasználók egyszerűen, hatékonyan jussanak hiteles információkhoz egymás további, csatlakozó képzéseiről. Megvalósítjuk, hogy a hallgatóság egy része folyamatosan megismerje és részt vehessen a "skills" képzésben, hogy leghatékonyabb elemeit hasznosíthassák az alap- és szakorvosképzésben, és a továbbképzések egyéb, új formáiban. Az intézmények közti info-kommunikációs oktatási rendszer kiegyenlíti a regionális különbségeket, nagyobb csoportok számára biztosítja a megfelelő mobilitást és az oktatáshoz való azonos hozzáférési lehetőségeket, és mindez elősegíti az uniós és nemzeti tudásmenedzsment kialakítását is.