A projekt általános és konkrét célja

 

Összefoglalás

         A projekt közvetlen célja a szegedi orvosi oktatás gyökereire, hagyományaira építő gyakorlati oktatási rendszer, valamint az ehhez szervesen kapcsolódó, az egyetem rangjához méltó képzési tér létrehozása. Távlati célunk a "személyre szabott", minőségi orvosi felsőoktatás, ahol egy regionális képzőhely az infrastrukturális gát leomlásával a stratégiai helyzetből adódó lehetőségeit kihasználva a hazai és nemzetközi oktatási verseny győztese lehet.

         Az egészségügyi felsőoktatás és a végzett hallgatók foglalkoztatását végző intézmények kapcsolata speciális, és a tapasztalatszerzés tekintetében paradigmaváltásra van szükség mindkét fél esetében. Az orvosi pálya ötvözi az elméleti és a gyakorlati tudást, és a tapasztalaton alapuló képzés szükségességének tökéletes példájául szolgál. A megváltozott társadalmi és szakmai lehetőségek és igények, és az oktatás és a hivatás átalakuló szemlélete új, gyakorlat-centrikus képzési formák kialakítását sürgetik. Az egyetemi „skill laboratórium” tanfolyamain a résztvevők gyakorlatot, személyes ismereteket és tapasztalatot szerezhetnek az előttük álló feladatokról. Mindez egyrészt döntően befolyásolhatja szakmai orientációjukat, másrészt olyan tudás birtokába juthatnak, mely lényegesen megkönnyíti belépésüket a munka világába.

         A Sebészeti Műtéttani Intézet meglevő adottságaira és infrastruktúrájára alapozott képzőhelyen lehetőség nyílik az általános orvosi gyakorlatban alapvetően fontos orvosi technikák, életmentő eljárások, műfogások elsajátítására, gyakorlására és számonkérésére, egyszóval az orvosi „skills” oktatására, új távlatokat adva a régió orvosképzése számára. A képzőhely lehetőséget kínál mind a hagyományos, mind a legújabb, csúcstechnikát képviselő orvostechnikai eszközök és módszerek bemutatására, használatuk gyakorlati elsajátítására is. A képesség-felmérő gyakorlatok során a hallgatók számot adnak felkészültségükről, így a munkáltatók közvetlen, hiteles, mérhető információt kapnak szakértelmükről.

 

A projekt jellemzése

         Elképzelésünk az erőforrások összpontosítását és az oktatási részfeladatok integrációját segíti mind intézményi, mind regionális szinten. Imitáció helyett ezúttal modellértékű példát adhatunk a társadalom jól meghatározott csoportja számára, színvonalas, hatékony oktatási struktúra működtethetünk.

1. A működés célirányos, biztosítja a rendelkezésre álló idő, erőforrások és eszközök felelősségteljes kihasználását.

2. A projekt döntő eleme az integráció, mind az oktatási program, mind a résztvevők esetében. Oktatóink a hazai és nemzetközi felsőoktatás elismert szereplői, erőik ezúttal összeadódhatnak.

3. A programok moduláris szerkezetéből következik, hogy rendkívül változatos, minden jövőbeli igényt kielégítő tanmenetek tervezetők, változatlan költségek mellett más és más célcsoportok képzését teszik lehetővé. Ezek során az eltérő egyéni előképzettségből eredő egyenlőtlenségek csökkenthetők, kiegyenlíthetők, és célirányosan kerül sor az orvosképzés módszertani megalapozására.

4. A projekt hatásossága jól mérhető a kurzusok témakörébe vont feladatok bővülésével, a képzésben részt vevő oktatói és hallgatói létszám emelkedésével. A program eredményei hozzájárulnak a hazai egyetemi oktatás minőségének és rangjának emeléséhez, a graduális képzés mellett a posztgraduális oktatás bázisainak megszilárdításához is - a foglalkoztatási adatok egyértelműen igazolhatják a kurzusok eredményességét a munkához jutás viszonylatában.

5. Nemzetközi trendeknek megfelelő oktatási útvonalat jelöltünk ki, és ez a tény segíti a hatékonyság megítélést is: a hagyományos képzéssel szembeállított „skills laboratóriumok” költséghatékonysága már Európa számos országában egyértelműen igazolást nyert. Az audiovizuális, számítógépes képzést alkalmazó egységek anyagfelhasználása, infrastrukturális igénye szignifikánsan alacsonyabb, a szimuláció gyakorlatilag állandó újrafelhasználást jelent - a hagyományos képzés rendkívül magas anyag- és fogyóeszköz igényétől eltérően.

 

Célkitűzések

         Közvetlen célunk a szegedi Általános Orvostudományi Kar hagyományaira építkező, ám új szellemiségű gyakorlati képzőhely oktatási struktúrájának kidolgozása és fokozatos bevezetése az egyetemi oktatásba. A meglévő helyi adottságokra épülő „skills laboratóriumban” folyó gyakorlat-központú orvosképzés során lehetőség nyílik az általános orvosi gyakorlatban alapvetően fontos orvosi technikák, életmentő eljárások, műfogások, hagyományos és új eszközös beavatkozások elsajátítására és gyakorlására, vagyis az orvosi „jártasság” kialakítására és bizonyítására – új távlatokat adva a régió orvosképzése számára.

         Célunk a minőségi felsőoktatás; olyan gyakorlat-centrikus képzőhely fenntartása, ahol lehetőség nyílik az orvos-beteg kapcsolat biztonságának fokozására, az egyre szűkülő gyakorlati oktatási lehetőségek és az állandóan változó társadalmi igények közelítésére, valamint a mindenkori szakmai elvárásokhoz rugalmasan alkalmazkodni tudó, a munkába állást hatékonyan segítő gyakorlati orvosképzésre.